Pesanan ma...

Bismillah Walhamdulillah...

11 Mac 2011.
Hari Jumaat yang amat2 sejuk.Naik beku tangan ambikair sembahyang pagi2.Itu sudah menggunakan air suam tuh..Insya Allah takper,tak lama lagi musim panas akan muncul.Anak2 ummi dah hampir sebulan tak mandi.Tak busuk ke?hm..kat sini peluh tak bau..udara sejuk.Baju 5,6 lapis dipakai.Kalu masuk bilik air pun sekejap jer.Ummi masuk pakai stokin dengan kasut.

Pagi ni anak2 ummi bangun awal..Semalam tidur awal.Biasanya hari cuti tidur lewat.Tapi disebabkan laptop ummi rosak dan ditambah lagi dengan udara sejuk..cepat jer budak2 nih mengantuk.Sudahnya bangun pagi seawal 7.00 pagi..
'Ummi..Faqeh lapar...'...
Itu ayat mula2 dari Faqeh.Memang dia cepat lapar sekarang.Hari ini ummi buat mee rebus.Alhamdulillah..berselera sungguh anak2 makan.

8.00 pagi.
Mambasuh baju2 sekolah anak2 ummi.Udara amat sejuk..payah nak kering.Kena jemur depan sobah baru cepat kering..Stok ummi memang seminggu sekali basuh.Manakala baju abi seperti biasa perlu dibasuh menggunakan tangan....

dijemur dalam rumah..

Teringat dulu pesan ma..( emak ummi..)
'Basuh tangan baju ni hilang kotoran yang degil2..nanti manalah tahu kawen ..
hidup susah,kena basuh baju pakai tangan!'..
Itu pesan ma..Dan sekarang..mesin basuh ada..tapi memang abi tak suka guna mesin basuh baju2 nya.Katanya cepat rosak baju,tak tahan lama.
Dan sekarang ..alhamdulillah...memang berkesan basuh baju pakai tangan nih..
Baju dan seluar abi memang tahan lama....

Lagi pesan ma...
'Belajar masak nasi guna dapur gas...nanti kalu rice cooker takder senang nak masak'
Sudahnya sekarang ..rice cooker kami rosak,kena mask guna dapur gas.
Alhamdulillah..kena dengar cakap orang tua nih..pasti ada kebenarannya..

Lagi pesan ma..
'Belajar menjahit nih..manalah tahu nanti boleh buat kerja sambilan ...'\

Masa tu fikir,hm..aku belajar universiti..takkan nak menjahit jer..hehe
Sudahnya sekarang duduk jauh di rantau orang,bercuti tanpa gaji...Alhamdulillah..dengan kemahiran menjahit yang ada sikit2...bolehlah isi masa lapang dan tolong orang2 di sekeliling...

Pesan ma lagi..
'Belajar masak elok2..nanti senang nak pikat suami dengan perutnya..'
Haha....memang kena pandai masak.Dulu masa di Malaysia..sibuk bekerja..memang kurang masa berada di dapur.Dan sekarang..hampir setiap masa menjadi cef yang tak bertauliah.Namun.,alhamdulillah..
'Practise make perfect'...Cuba macam2 resepi.Ada yang menjadi dan ada yang tak menjadi.Try and error.


Memang benar kata2 dan nasihat orang tua nih.Mungkin kita rasa tak berguna pada masa itu..tapi amat berguna di masa2 hadapan.Sayangilah mereka selagi mereka masih bernyawa..
(Adoi.....rindunya kat keluarga di Malaysia...huhuhu..)


tok ma dan faseh di Melaka..


ketika konvo pak long...
Petang...

Suasana di luar masih hujan,dan amatlah sejuk.Anak2 ummi bermain seperti biasa tanpa ditemani laptop dan tv.Semuanya rosak ..Sudahnya main masak2,main mak2..semuanya ada.Ikut mood dan kreativiti mereka masing2.

Anak2 ummi diajar sembahyang berjemaah bersama2.Tapi Faseh sorang jer yang tak mengikut imam.Dia pulak yang jadi imam.Cepat daripada orang lain..

melentur buluh biarlah dari rebungnya..


"Ya Allah..jadikan permata hati  kami ini anak soleh dan solehah
yang dapat membahagiakan kami dunia akhirat,amin!



Faqeh sibuk kaler buku ..Nak tunggu kaler luna tok abah nih..



Malam.
Ummi mengajar Faseh mengaji..Ini videonya..




Kak Jannah duk sibuk hafaz hadith.Alhamdulillah..hadith terakhir sebelum mengulang semua hadith2 yang dihafaz..
Faqeh sayang abi dan ummi..
ye ker dook??

'Terimakasih abi dan ummi'...
Bersama buku hadith yang sudah lunyai..dibawa ke mana2 sahaja.





oklah...anak2 sudah mengantuk..Kami tidur dalam kesejukan yang amat sangat.Sobah tidak dipasang ketika tidur.Bahaya untuk kesihatan.Dipasang sebelum tidur,untuk memanaskan udara dalam bilik.Sudahnya kami tidur sampai menutup kepala..

SEJUK YANG INDAH DI PERANTAUAN...

0 comments:

Post a Comment