Jom main masak2!!!

Bismillah Walhamdulillah..


5 Mac 2011.
Hari Sabtu yang cerah..
Semua tingkap di rumah kami dibuka pada hari ini..maka bermulalah episod perang sawasir  (lipas).Matahari sudah muncul....


Pagi ini ummi masak nasi lemak.Anak2 suka sangat makan.Sampai ke malam makan nasi lemak.Pagi makan dengan telur,tengahari makan dengan ayam goreng,malam makan dengan serunding pulak...

nasi lemak ala2 jordan...

nak pulang pinggan nida nih..Jannah gi hantar..rumah tingkat bawah rumah kami jer..



10.00 pagi...
Start membasuh dan mengemas dapur.Ummi membasuh baju seminggu sekali.Memandangkan musim sejuk,anak2 tak pakai baju yang banyak.Mereka mandipun sebulan sekali.Lagipun air perlu dijimat di sini.Minggu lepas tuan rumah datang...memaklumkan air akan dinaikkan harganya...

Ummuqusoi datang ...sebelum ini..kami dikehendaki membayar 10 JD(RM50) unutk 3 bulan.Akan tetapi setelah kerajaan menaikkan kadar tari f air..mereka meminta agar kami membayar 5JD sebulan.bermkna 3 bulan akan jadi 15JD.Hm..mahalnya harga air di sini...

Ummi basuh baju seminggu sekalipun terasa bagaikan menggunakan air yang banyak...bersabarlah ..memang di sini air kurang kerana hujan jarang sekali dan tiada punca air.Malahan jika tiada air..terpaksa negara Jordan membeli air dari jiran2 sebelah negara bagi menampung keperluan negara ini.
Ini menyebabkan rakyat Jordan amat berjimat air.Mereka menggunakan tisu ketika membuang air besar dan air kecil.Dan..mereka amat terkejut kerana Malizi menggunakan air yang banyak...

Stok pakaian selama seminggu dibasuh dengan 3kali basuhan.Penuh ampaian.Baju dijemur di dalam rumah sahaja.Alhamdulillah..hari panas ..baju cepat boleh kering,sebelum nih,seminggu baru kering bajunya..

Petang...
"Jom main masak2 nak tak?"
"Ok,jom..faqeh amik barang2 kat dapur yer..
Ummi..nak pinjam barang2 masak ummi boleh tak?"
"Kak Jannah jadi kakak, faqeh jadi abang,faseh jadi adik.."

Maka...bermulalah permainan masak2 mereka...
"Abang,jangan lupa beli khiyar(timun ) dan jazar ( carrot) yer..kakak nak masak.Pastu jangan lupa beli coklata (gula2) untuk adik yer"
"Kakak..abang dah balik..adik..ni coklata untuk adik.."
"Sedapnya..adik suka..."
satu rumah bersepah2..habis barang2 dapur ummi diangkutnya..

Ummi hanya tersenyum dari jauh memerhatikan telatah anak2 ummi bermain.Macam2 permainan direka mereka.Sesudah puas bermain masak2....
"Faseh,jom main baling selipar..macam dalam upin ipin tuh..."
Besar sungguh pengaruh upin ipin pada budak2 nih...
"Kak Jannah..jom main sorok2 pulak..Faqeh kira dulu..1..2..3...20.."
"Ok..Jannah pula kira...wahid..isnani..thalathah.....thalathun.."
"Faseh pulak..1..2...5..10..."dikira dengan begitu laju..
"Abi..mana aci faseh kira laju..pastu sampai sepuluh jer..tak sempat kitaorang nak menyorok.."

Macam2 gelagat anak2 kesayangan ummi nih...

Malam...
Kak Jannah menghafaz hadith..Faqeh membaca iqro'..faseh sudah mengantuk..
"Ummi..biddi haleeeb...(saya nak susu)"..beritahu faseh...
Abi pula ke rumah syabab( pelajar lelaki)..

9.00 mlm...
Abi balik dengan membawa buuzoh..mahal nya aiskrim sekarang.Masuk soifi (musim panas) nanti ,baru murah.Yang ada sekarang semuanya mahal...yang abi beli nih..1.15JD..RM 6.50 ..uish..cadbury tuh.....

terimakasih abi beli aiskrim nih..

seeedap sangat!

patutlah mahal..batangnyapun ada trade mark..atau 'marka'..orang arab panggil..

11.00 mlm iaitu sekarang....

Mesej di FB...dari adik ummi,Nurul Syuhadah..

Buat kakakku tersayang, Nur Izma Ummufaqeh..terima kasih atas jubah tu...simple, tapi cantiik sangat..terima kasih ye..moga ada keberkatan dariNya^^,..



Abi tengah membuat nota menggunakan laptopnya...ummi dah nak tidur ...anak2 semuanya sudah tidur...
Kena tidur awal..sekarang subuhpun sudah awal..4.20 sudah subuh.Pukul 5.45 hari sudah cerah..
"Ya Allah..permudahkan dan kuatkan kami untuk bangun subuh di awal pagi ..amin!"


0 comments:

Post a Comment