FAQEH!FAQEH....

BIsmillah Walhamdulillah....

1 Mac 2011.
Tengahari...
Ummi masak nasi menggunakan dapur gas..dah seminggu periuk elektrik kami rosak.Tak tahu sebab apa..nak baiki,abi tak berkesempatan...
Alhamdulillah....pertama kali masak nasi menggunakan dapur gas..menjadi..dan masak ..suka hati ummi....
HAri ni menunya..ayam goreng dan terung masak sambal....Terung kat sini amatlah besarnya...
Ummi rebus dulu ,sebelum digoreng merah.Alhamdulillah..sungguh menyelerakan..
Menu anak2 pula..syurbah batoto..sup kentang...


 inilah terung ,batoto(kentang ) dan basol ( bawang besar)..semuanya besar2..

terung masak sambal...

Petang....
Menjahit lagi seluar abi yang terkoyak poket dalamnya...abi ni memang cermat orangnya..seluar dia tak pernah dibasuh menggunakan mesin..semuanya diberus...tahan lama katanya...dah 3 tahun lebih seluarnya dipakai..Apabila dibasuh menggunakan tangan..memudahkan kerja ummi yang tak perlu menggosok baju dan seluarnya..Tapai sekrang musim sejuk,takderlah pakai baju kemeja ke kelas.Yang ada baju tebal2 dan berlapis2....

Selepas asar...
Homescool unutk anak2 ummi.Buat ABM ( tak serupa abm pun sebenarnya..) sekadar melukis gambar,dan ditulis di dalam 3 bahasa..bahasa melayu,english dan arab...anak2 mewarnakan gambar tersebut dan ditampal di dinding rumah..penuh dah ruang tamu rumah ummi datampal khazanah2 budak2 nih..

Ketika ummi sedang memasak kat dapur, tiba2...
"Ummi..faqeh buat jatuh receiver...dia nak amik pedang dia.."
"Dah berapa kali ummi pesan,jangan panjat kat tv ning!".
Maka,dapatlah habuan untuk Faqeh...
Dan..apabila dipasang tv,sudah tidak dapat siaran..
Geram ummi ,Tuhan jer yang tahu...
Faqeh,Faqeh!!!









satu rumah ditampal hasil kerja kak jannah!
Malam...
ummi mengajar faqeh mengaji..yang menjadi penunjuknya semasa mengaji,adalah pedangnya lagi..sedang ummi menunjuk bacaannya,dia terketuk tangan ummi dengan pedangnya...ummi apalagi geram,terus mencubit pehanya..terus merajuk panjang!

Faqeh!Faqeh...
Sampai ke sudah tak nak teruskan bacaan..
Setelah dipujuk ..akhirnya datang minta maaf pada ummi..dan terus tidur...

"Lain kali Faqeh jangan buat macam gitu lagi,esok kita sambung baca yer..sekarang kena tidur dulu"..

Itulah dia MUHAMMAD FAQEHUDDIN..
Melentur buluh ni memang payah juga sebenarnya..

0 comments:

Post a Comment